۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
تعداد بازدید: ۵۰۹۱۹۰
عضو هیئت مدیره یک شرکت معدنی گفت: درست است که در بخش اکتشاف باید دولت این کار را انجام دهد و سپس پهنه و محدوده را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، اما این موضوع کمی با حقیقت فاصله دارد و به ناچار بخش خصوصی که در حوزه معدن کاری مظلوم هم واقع شده است مجبور می‌شود محدوده و پهنه بکر را در اختیار بگیرد.
کد خبر: ۱۱۹۴۲

رشد 200 درصدی بخش خصوص در حوزه اکتشافات | افزایش هزینه استخراج معدن کار به اکتشاف سوق داده است

 

عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری و توسعه معادن شرق (EMIDCO) در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، گفت: این دوره از روز اول استقبال خوبی صورت گرفت و ما توانستیم مذاکرات خوبی را در حوزه اکتشاف، استخراج و سرمایه‌گذاری با دیگر شرکت‌ها انجام دهیم. پتانسیل موجود در این دسته از نمایشگاه‌ها باعث می‌شود که شرکت‌ها یکدیگر را از نزدیک ببینند و آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند تا بتوانند از ظرفیت موجود در معدن به نحو مطلوبی بهره‌برداری نمایند.

 

رشد 200 درصدی بخش خصوص در حوزه اکتشافات | افزایش هزینه استخراج معدن کار به اکتشاف سوق داده است

 

کم کاری دولت در حوزه اکتشاف

داوود فیض آبادی در پاسخ به این سوال که تمایل سرمایه‌گذار به کدام بخش است؟ گفت: درست است که در بخش اکتشاف باید دولت این کار را انجام دهد و سپس پهنه و محدوده را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد اما این موضوع کمی با حقیقت فاصله دارد و به ناچار بخش خصوصی که در حوزه معدن کاری مظلوم هم واقع شده است مجبور می‌شود محدوده و پهنه بکر را در اختیار بگیرد و با هزینه‌های شخصی بخش تکمیلی اکتشافات را انجام دهد تا در نهایت به پروانه بهره‌برداری برسد .

 

رشد 200 درصدی بخش خصوص در حوزه اکتشافات | افزایش هزینه استخراج معدن کار به اکتشاف سوق داده است

 

تغییر دیدگاه معدنکاران نسبت به حوزه اکتشاف 

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر کمی دیدگاه معدنکاران نسبت به حوزه اکتشاف تغییر کرده است.تقریباً در یک دهه گذشته با توجه به پایین بودن هزینه‌های استخراج و استحصال مواد معدنی، معدنکاران با کسب پروانه بهره‌برداری ماده معدنی را استخراج می‌کردند و بعد از فروش کمی در حوزه اکتشاف هم

در این چند ساله با توجه به افزایش هزینه در بخش فرآوری و استخراج ترجیح بر این شده است که معدنکار در بخش اکتشاف هزینه کند

سرمایه‌گذاری انجام می‌دادند.اما در این چند ساله با توجه به افزایش هزینه در بخش فرآوری و استخراج ترجیح بر این شده است که معدنکار در بخش اکتشاف هزینه کند که این هزینه خود یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و بعد از آن فرایند تکمیلی جهت استخراج را انجام دهد.

فیض آبادی تصریح کرد: در بخش شرکت خودمان ۱۵ تا ۱۶ هزار متر حفاری صورت گرفته است که می‌شود گفت افزایشی تقریباً برابر با ۲۰۰ درصد در حوزه اکتشاف صورت گرفته است . این بخش در قدیم بصورت پیمانکاری انجام می‌شد اما با تهیه ماشین آلات تخصصی برای این حوزه، می‌شود گفت انقلابی در اکتشاف و حفاری صورت گرفته است .

برچسب ها: معدن معدنکاران اکتشاف دولت #مواد معدنی #وزارت صمت ویدیو
ارسال نظر
سیدحسینی
۱۰:۰۴ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
طرح پیشنهادی در مورد تبصره های ۲ و ۳ ماده ۶ قانون معادن مصوب ۱۳۷۷ :
در مورد تبصره (2) و (3) ماده (6) قانون معادن که ناظر به اخذ وجوه در زمان تحویل محدوده اکتشافی به متقاضی است که می¬خواهد شروع به انجام فعالیت اکتشافی کند. با توجه باینکه این تبصره ها یک منبع درآمد برای دولت و یک هزینه برای شخص متقاضی هست، به جای پروانه اکتشاف به زمان صدور گواهی کشف منتقل گردد.
بنده چند مزیت برای این مسئله قائل هستم:
1) اکتشاف در واقع زیربنای توسعه فعالیت معدنی است و هرچه دقیق تر و علمی‌تر انجام شود این مسئله باعث کشف ذخیره های بهتر معادن و در نتیجه بهره برداری راحت تر ، دقیق تر و سود آورتر می شود و هزینه های آینده یک بهره‌بردار کاهش پیدا می‌کند و از طرفی اکتشاف درست و اصولی و علمی باعث کاهش آسیب به ذخایر معدنی می شود و نیاز به باطله برداری از سینه کارها برای یافتن به حداقل ممکن خواهد رسید. بنابر این کاهش هزینه اولیه، اولین مزیت برای این قسمت از فعالیت معدنی است.
2) کاهش هزینه اکتشاف، باعث می شود بتوان جایگاه صلاحیت فنی را نسبت به صلاحیت مالی بالا برد. اولویت دادن به صلاحیت فنی در واقع کار علمی دقیق تر را بدنبال دارد و مزیتی که دارد این است که کم‌کم پای شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه ژئوشیمی و ژئوفیزیک و امور مربوط به اکتشاف فعالیت می‌کنند به این عرصه باز می شود و انگیزه های آنان را برای ورود باین بخش بیشتر خواهد کرد و در نتیجه فعالیت های خیلی دقیق تری در زمینه اکتشاف معدنی را بدنبال دارد.
3) مزیت سوم اینکه انگیزه افراد برای شروع فعالیت اکتشافی با توجه به اینکه قسمتی از هزینه‌ها کاهش پیدا می کند زیاد می شود و باعث توسعه فعالیت‌های اکتشافی می گردد و متقاضی فعالیت اکتشافی بعد از اتمام اکتشاف و به قطعیت رسیدن ذخایر معدنی و مشخص شدن آن وقتی می¬خواهد گواهی کشف بگیرد، می¬شود اعمال تبصره ۲ و ۳ را نمود و به نظر می رسد امکان اخذ آن با درصد بالاتری وجود دارد به خاطر اینکه فرد با رسیدن به قطعیت نسبی نسبت به ذخایر، در محدوده انجام فعالیت می کند و ریسک اولیه از بین رفته است.
4) با توجه به اینکه یکی از سیاست ها و وظایف صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی حمایت از کسانی است که کار اکتشافی انجام می‌دهند و طبیعتاً ریسک فعالیت اکتشافی بسیار بالا و احتمال هدر رفت سرمایه هم زیاد است از این جهت به بیت‌المال نیز کمک می شود و دیگه نیاز نیست برای فعالیتی که ریسک بالایی دارد و معلوم نیست چند درصد به نتیجه خواهد رسید سرمایه‌گذاری کند و حمایت داشته باشد. این حمایت را می تواند برای بحث گواهی کشف که ذخایر معدنی قطعی شده و بهره برداری که ریسک بسیار کمتری دارد و مانع هدر رفت سرمایه‌ و منابع عمومی کشور می شود.

بر مبنای این پیشنهاد، در مورد مزایده پروانه اکتشاف، باید هزینه های انجام شده توسط دارنده قبلی پروانه ملاک قیمت پیشنهادی قرار گیرد.

البته شاید ایراد گرفته شود که هزینه های موضوع تبصره 2 و 3 ماده 6 قانون در مقابل هزینه های اجرای عملیات اکتشاف ناچیز است.
amir hossien akbari
۱۰:۰۵ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
حتما اشراف دارید تبصره ۳ قبل از صدور گواهی کشف تسویه می شود و حتی اداره کل صمت آن را تقسیط می کند.
سید حسینی
۱۲:۱۴ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
بله با فرض این مطلب عرض کردم.
آخرین اخبار